post

Een geordende administratie

De administratie doen… Het is niet bepaald iets waar de meeste mensen enthousiast van worden. De administratie thuis doen is typisch zo’n klusje dat vaak wordt uitgesteld, omdat er altijd andere (leukere) dingen zijn om te doen. Vaak belanden rekeningen en andere belangrijke papieren daardoor op de keukentafel of in een la. Om eens in de zoveel tijd zuchtend tevoorschijn te halen en dan maar snel alle rekeningen te betalen.

Administratieve Chaos

Hoe kun je er nou voor zorgen dat de administratie niet als een last voelt en dat je altijd alles goed op orde hebt wat betreft de post die je krijgt?

Hierbij een paar tips:

Orde aanbrengen
Wat het belangrijkste is: breng orde aan in je administratie. Schaf een paar mappen aan en een perforator en bewaar de belangrijke post die je krijgt. Breng een goede verdeling aan in de mappen. Je kunt hiervoor tabbladen kopen. Dus bijvoorbeeld tabbladen voor de energierekening, de rekening voor het water, abonnementen, en alles wat te maken heeft met je hypotheek of huur. Op die manier kun je alles op chronologische volgorde bewaren en is het makkelijker om iets terug te vinden.

Automatische incasso
Vergeet je regelmatig om rekeningen te betalen? Dan kan veel geld kosten, want vaak moet je administratiekosten betalen wanneer je te laat betaalt. Dit voorkom je door automatische incasso’s in te stellen. Wanneer het bedrag automatisch wordt afgeschreven, hoef je je er niet meer druk over te maken of je die rekeningen wel op tijd hebt betaald.

Digitaal op orde
Krijg je rekeningen digitaal? Ook daarbij is het belangrijk om ze goed op te slaan. Het is vaak moeilijk om iets terug te vinden in je overvolle mailbox. Dus maak mapjes aan op je pc met de verschillende onderwerpen. Zorg er ook voor dat je regelmatig een back up maakt (bijvoorbeeld op een externe harde schijf).

Plannen
Plan één vast tijdstip waarop je je administratie regelt. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je elke zondagavond een uurtje bezig gaat met het ordenen van je administratie en het betalen van de rekeningen die afgelopen week binnen zijn gekomen. Dit geeft ook rust op het moment dat je thuiskomt en belangrijke post ziet. Je weet dat je er later die week mee bezig gaat en het af gaat handelen. Spreek ook met je partner af wie wat doet op het gebied van jullie administratie. Je wilt niet dat rekeningen dubbel betaald worden!